חלק בלתי נפרד מההתנהלות הפיננסית של עסק במדינת ישראל, בין אם הוא מוגדר כעוסק פטור, עוסק מורשה, שותפות או חברה בע"מ, הוא נושא הוצאות מוכרות במס.
ע"י זיהוי ורישום של ההוצאות המוכרות העסק יכול להקטין את חבות המס לרשויות ובכך לשלם מס הכנסה וביטוח לאומי מופחתים, ובמקרה של חברה בע"מ מס חברות נמוך יותר.
על פי סעיף 17 לפקודת מס הכנסה, כל הוצאה שנעשתה ומטרתה היא לייצר הכנסה עבור העסק, יכולה להיות הוצאה מוכרת! עם זאת חשוב לשים לב שישנן הוצאות הנחשבות "הוצאות מעורבות" – אלו הוצאות שמשרתות את בעל העסק גם בחייו הפרטיים וגם את העסק עצמו.
במקרים אלו יש להתייעץ עם רואה חשבון לגבי האחוז המוכר של אותה הוצאה.
הכרת הוצאות באה לידי ביטוי מול מס הכנסה ומול מע"מ (כאשר מע"מ אינו רלוונטי לעוסקים פטורים).
במאמר זה נפרט את רשימת סוגי ההוצאות השונים ואת האחוז המוכר של כל אחת מהן לצורך מס ההכנסה ומע"מ.
הוצאות דיור
עוסקים רבים משתמשים בדירת המגורים עבור הפעילות העסקית.
בשל העובדה שהדירה משמשת ברובה עבור צרכים פרטיים ולא עסקיים, הכרה בהוצאות הקשורות לדירה תהיה תמיד באחוז נמוך יחסית, כאשר חישוב אחוז זה יקבע לרוב לפי מספר החדרים בדירה (בדירת 3 חדרים האחוז המוכר יהיה 33%, בדירת 4 חדרים האחוז המוכר יהיה 25% וכו').
חשוב להתייעץ עם רואה חשבון לפני ההחלטה על האחוז המוכר.
האחוז המוכר שהוחלט חל גם על החלק של ההוצאה וגם על החלק של מע"מ.
לדוגמא, הוצאה מוכרת עבור הדירה בסך 118 ש"ח כולל מע"מ, במצב בו הוחלט שהאחוז המוכר הוא 25%, תאפשר לעוסק להזדכות על 4.5 ש"ח מע"מ (18 ש"ח כפול 25%) ולהשתמש ב-25 ש"ח כהוצאה מוכרת (100 ש"ח כפול 25%).
להלן הוצאות דיור שניתן להשתמש בהן בהוצאות מוכרות:
- חשמל
- ועד בית
- ארנונה
- אינטרנט וקו טלפון בדירה
- ציוד לדירה ונותני שירות (יפורט בהמשך)
הוצאות שכירות
ברוב המוחלט של המקרים לא ניתן להכיר בהוצאות שכירות.
על מנת להכיר בהוצאות שכירות, בעל הנכס צריך להפיק חשבונית מס עבור דמי השכירות, מה שיהפוך את דמי השכירות להכנסה מיגיעה אישית ולא יקנה לבעל הנכס את הטבות המס עבור השכרת דירה. מעטים הם בעלי דירות למגורים שהדבר יהיה כדאי עבורם, ולכן מעטים המקרים בהם הנושא יהיה רלוונטי.
הוצאות סחורה
עסקים המוכרים סחורה יכולים להגיש את כל עלויות הסחורה כהוצאות מוכרות.
חשוב לשים לב שעלות הסחורה המוגשת כהוצאה מוכרת צריכה להתאים לסחורה שנמכרה בפועל באותה שנת מס.
כלומר, אם לדוגמא קנינו 1000 יחידות של מוצר X ב-10 ש"ח ליחידה ומכרנו בשנת 2025 כ-600 יחידות, נוכל להגיש עלות סחורה של 6000 ש"ח לשנת 2025.
כדי להתמודד עם הנושא, עסקים המוכרים סחורה צריכים לייצר דו"ח מלאי סגירה לכל שנת מס, המהווה גם את דו"ח מלאי הפתיחה של שנת המס הבאה (בדו"ח זה יש לפרט את סוג המלאי, מס' יחידות, עלות ליחידה וסה"כ עלות מלאי לפי פריט).
הוצאות מוכרות נוספות בהקשר של סחורה
ההוצאות הבאות אינן נכללות בדו"ח מלאי, וניתן להגיש אותן באותה שנה בה בוצעו ההוצאות:
- הובלת סחורה ומשלוחים – הוצאות המוכרות ב-100%.
- אחסון סחורה – הוצאות המוכרות ב-100%.
- אריזות, שקיות וארגזים – הוצאות המוכרות ב-100%.
הוצאות ציוד וחומרי גלם
עסקים רבים נדרשים בציוד קבוע וחומרי גלם על מנת לספק את השירותים שלהם.
לדוגמא חייט הרוכש מכונת תפירה וחוטי תפירה (נשתמש בדוגמא הזאת הפירוט ההוצאות).
הוצאות ציוד קבוע
הוצאות אלו מוכרות ב-100%, אך יש להשתמש בהן במשך 3 שנים כאשר בכל שנה האחוז המוכר יהיה 33.33% מחלק ההוצאה ללא המע"מ. המע"מ עצמו יהיה מוכר במלואו כבר בשנה הראשונה. ניקח את החייט לדוגמא שרכש מכונת תפירה ב-10,000 ש"ח + מע"מ (11,800 ש"ח) בשנת 2025. באותה שנה הוא יוכל להזכות על המע"מ (1,800 ש"ח), ומול מס הכנסה יגיש שווי של 3,333 ש"ח. את אותו שווי יגיש גם בשנת 2026 ובשנת 2027, ובכך "סיים" להשתמש באותה הוצאה.
הוצאות ציוד שאינו קבוע (מתכלה)
ציוד מתכלה שבאופיו השימוש בו אינו לאורך זמן, כמו ציוד משרדי או בדוגמא של החייט – חוטי התפירה, ניתן להגיש באותה שנת מס והוא מוכר ב-100%.
הוצאות מוערבות הקשורות לציוד וחומרי גלם
ישנן הוצאות שעשויות להיחשב כציוד אך גם יכולות לשמש את האדם החייו הפרטיים.
מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון.
ביגוד – במקצועות רבים ניתן לטעון כי ביגוד הוא חלק בלתי נפרד מהציוד הנדרש על מנת לייצר הכנסה. ישנם מקרים מובהקים כמו מדי עבודה, שכן הם לא משמשים את העוסק בחייו הפרטיים. לעומת זאת ישנו ביגוד ייצוגי כמו חולצות מכופתרות וחליפות שאכן נקנות לצורכי העסק אך גם יכולות לשמש את האדם לצרכים פרטיים. יש לשקול היטב האם ועד כמה הביגוד שנקנה משמש למטרות ייצור הכנסה ועל פי זה להחליט מה האחוז המוכר באותה הוצאה מעורבת (לדוגמא עוסק שעובד במאלף כלבים לא יוכל לטעון שהחליפה שקנה משמשת ב-100% לצרכי העסק, וברוב המקרים לא יוכל אפילו להשתמש בה ב-50%).
הסטנדרט לגבי "ביגוד מעורב" הינו 80% מוכר למס הכנסה ו-20% אינו מוכר למס הכנסה.
בנוסף חשוב לציין שמבחינת מע"מ, ביגוד יהיה מוכר רק אם מוטבע עליו הלוגו של העסק.
ציוד לדירה – כמו שנציין בהמשך, ניתן להשתמש בהוצאות הקשורות לדירת המגורים במידה וחלק מהפעילות העסקית מבוצעת מהדירה. כפועל יוצא גם הציוד הנקנה לדירה יכול להיחשב כהוצאה מוכרת. לדוגמא מכונת קפה ובר מים הנמצאים בדירה יכולים להיחשב בחלקם כהוצאה מוכרת.
כלל האצבע הוא שהאחוז הנקבע עבור הוצאות הדירה השוטפות (חשבונות, שכירות), יהיה גם האחוז בו נשתמש עבור הוצאות הציוד בדירה.
הוצאות ספקים / נותני שירות
שירותים שהעסק שוכר ומשמשים למטרות הפעילות העסקית מוכרים ב-100%.
להלן מספר דוגמאות:
- יעוץ (עסקי, שיווקי)
- פרילנסרים מתחומים שונים
- הדרכות מקצועיות
שימו לב שכאשר שוכרים את השירותים של עסק מסוים, יש לוודא כי יש לאותו עסק פטור מניכוי מס במקור.
במידה ואין לאותו עסק את הפטור, עליכם לנכות מס בעצמכם עבור העסק כאשר אתם שוכרים את שירותיו.
הוצאות מעורבות הקשורות לספקים ונותני שירות
כמו שציינו בחלקים הקודמים, יש לבחון עד כמה ההוצאה משמשת עבור הפעילות העסקית ועד כמה היא משמשת למטרות פרטיות.
להלן דוגמאות:
מאמן אישי / מכון כושר – זהו מקרה קלאסי שבו ההגיון הבריא אומר שההוצאה הינה למטרות אישיות ולא עסקיות ולכן ההוצאה אינה מוכרת. היוצא דופן יכול להיות כאשר הפעילות העסקית מבוססת על המראה החיצוני של העוסק (כמו במקרה של דוגמנים), ולכן המאמן/חדר הכושר מהווים הוצאה שמטרתה היא יצור הכנסה (אם כי גם במקרה זה מס הכנסה יכול לטעון שאין להכיר ב-100% בהוצאה זו).
נותן שירות עבור דירת המגורים (כמו חשמלאי, שרברב וכו') – בדומה לסוגיות אחרות לגבי הדירה, ברוב המקרים נכיר בהוצאה באחוז דומה לאחוז בו אנו מכירים בהוצאות מעורבות של אחזקת דירה.
הוצאות הנהלה, משרד והוצאות כלליות
הוצאות אלו בדרך כלל הן הוצאות הקשורות למשרד (בין אם שוכרים משרד או שהדירה מהווה משרד).
- הוצאות שכירות משרד – מוכרת ב-100%.
- ריהוט למשרד – מוכר ב-100%, אך נחשב "רכוש קבוע" ויש להכיר בהוצאות לצרכי מס הכנסה בהתאם לתקנות פחת של מס הכנסה ולפי אורך החיים השימושי של הנכס, ריהוט למשל מוכר בשיעור פחת של 6%.
- הוצאות אחזקה למשרד – מוכרות ב-100%.
- הוצאות כיבוד – רכישה של קפה, תה, סוכר ועוגיות וכיבוד קל הינה הוצאה מוכרת ב-80%. יש לשים לב כי המע"מ על ההוצאה אינו מוכר כתשומת מע"מ, ולכן יש להתייחס למע"מ כחלק מההוצאה כולה (לדוגמא אם קנינו קפה ב-118 ש"ח כולל מע"מ, נכיר ב-80% כפול כל ה-118 ש"ח = 94.4 ש"ח, ומול מע"מ לא נשתמש בהוצאה בכלל).
פירות וירקות – הוצאות על פירות וירקות נחשבות כהוצאות כיבוד והן מוכרות ב-80%.
חשוב לשים לב בהקשר של הוצאות כיבוד / פירות וירקות – אין לערב באותה חשבונית הוצאות כיבוד מוכרות עם הוצאות שאינן מוכרות. כך לדוגמא אם ביצעתם רכישה בסופרמרקט של קפה יחד עם פסטה, על מנת להגיש את הקפה כהוצאה מוכרת יש לשלם עליו בנפרד כדי שתהיה לו חשבונית נפרדת.
הוצאות תקשורת
הוצאות הקשורות בתקשורת נבחנות גם הן על פי החלק היחסי שלהן עבור העסק.
קו טלפון סלולארי
המע"מ מהחשבונית מוכר ב-66% בלבד, וההוצאה עצמה מוכרת ב-100% (כאשר יתרת המע"מ משויכת גם היא להוצאה). כאשר מדובר בהוצאה מעורבת (קו טלפון המשמש גם לצרכים אישיים וגם עסקיים), מס הכנסה יכיר בעד 50% מגובה ההוצאה.
אינטרנט
כאשר מדובר באינטרנט במשרד, כל ההוצאה מוכרת ב-100%. כאשר מדובר באינטרנט ביתי, האחוז המוכר יתאים לאחוז שהוחלט עבור שאר הוצאות הדירה.
קו טלפון משרדי
מוכר ב-100% עבור מס הכנסה ומע"מ.
קו טלפון ביתי
מוכר באחוז דומה לשאר הוצאות הדירה.
פחת על המכשיר הסלולארי
כמו שתואר בסעיף "רכוש קבוע", ניתן להגיש את הפחת של הטלפון (עלות המכשיר חלקי 3, במשך 3 שנות מס). במידה ומדובר בהוצאה מעורבת, הפחת יוכפל ב-50%. המע"מ על המכשיר עצמו יוכר ב-66%.
שימו לב! בהוצאות מעורבות הקשורות למכשיר הטלפון ישנה תקרה שנתית מבחינת מס הכנסה של 1200 ₪ כולל הפחת.
לדוגמא, אם עצמאי משתמש בטלפון למטרות אישיות ועסקיות יחד, עלות המכשיר היא 3000 ₪ + מע"מ והחיוב החודשי על הקו הסלולארי הוא 100 ₪ + מע"מ, הוא יוכל:
- לקבל החזר ממע"מ על קנית המכשיר (66% מהמע"מ = 340 ₪).
- לקבל החזר ממע"מ על החשבוניות החודשיות של קו הטלפון (66% מהמע"מ – 2.83 ₪ בחודש).
- להגיש בכל שנת מס הוצאות מוכרות למס הכנסה עד התקרה של 1200 ₪. סך ההוצאות המוכרות בכל שנה הן 1056.6 ₪ (עלות המכשיר כולל מע"מ, פחות 66% מהמע"מ עליו התקבל החזר, חלקי 3) + 1268 ₪ (12 חשבוניות חודשיות של 100 ₪ + החלק מהמע"מ עליו לא התקבל החזר) כפול 50% (החלק המוכר למס הכנסה בהוצאות מעורבות) = 1162 ₪.
דואר
- משלוחים, דואר רשום, שליחויות – הוצאה מוכרת ב-100%.
- רכישת בולים – הוצאה מוכרת ב-100%.
הוצאות מוכרות בתחום המחשוב
- מחשבים, מדפסות וציוד היקפי – נחשב לרוב כציוד קבוע (ראו למעלה) ומוכר במשך 3 שנים במס הכנסה, כאשר המע"מ מוכר ב-100% בשנה הראשונה.
- תוכנות – מוכרות ב-100%.
הוצאות רכב ותחבורה
יש להגדיר ברשות המיסים מהו מספר הרכב המשמש לצרכי העסק.
הוצאות הקשורות לרכב זה הינן מוכרות למע"מ ומס הכנסה, ובנוסף בדו"ח השנתי ניתן לציין פחת לרכב כהוצאה נוספת.
הוצאות דלק, ביטוח רכב, טיפולים – לרוב המע"מ יוכר ב-66% וההוצאה תוכר ב-45%, כאשר יתרת המע"מ תשויך להוצאה. יש להתייעץ עם רואה חשבון.
במידה ועיקר השימוש ברכב הוא פרטי, ניתן להכיר רק ב-25% מהמע"מ.
תחבורה ציבורית – מוכרת ב-100%.
פחת לרכב – בכל שנה ניתן להכיר ב-15% משווי הרכב כפחת.
שימו לב! כל הוצאות הרכב, כולל הפחת, יוכרו בשיעור 45%. לדוגמא, אם הרכב שווה היום 100,000 ₪, והוצאות הרכב במהלך השנה היו 5000 ₪ + מע"מ, נוכל:
- לקבל החזר ממע"מ על 66% מהמע"מ על הוצאות הרכב (566.6 ₪).
- להכיר במס הכנסה ב-45% מהוצאות הרכב + פחת = 15,000 (פחת לרכב) + 5283 ₪ (הוצאות הרכב בהפחתת 66% מהמע"מ עליו קיבלנו החזר), הכל כפול 45% (השיעור המוכר למס הכנסה) = 9127 ₪.
בנקים, ביטוחים ועמלות
- עמלות בנק, עמלות סליקה – הוצאה מוכרת ב-100%, רק במידה והחשבון הוא עסקי בלבד ואינו מעורב עם הוצאות פרטיות.
- ביטוחים לעסק – הוצאה מוכרת ב-100%.
מידע, השתלמויות
- השתתפות בכנסים, סדנאות מקצועיות – מוכר ב-100% למס הכנסה ומע"מ, אלא אם כן מדובר בהכשרה למקצוע חדש.
- ספרים מקצועיים – הוצאה מוכרת ב-100%.
חשבונאות ומשפטייות
הוצאות עבור רואה חשבון, הנהלת חשבונות, עורכי דין ויועצים מסוגים שונים מוכרות ב-100%.
שיווק, פרסום וקידום מכירות
כל ההוצאות הקשורות בפרסום וקידום העסק מוכרות ב-100%, בינהן משילוט חוצות, מודעות בגוגל ופייסבוק, מעצבים גרפיים וכו'.
הוצאות נוספות
- משכורות לעובדים – מוכר ב-100% עבור מס הכנסה (אין מע"מ).
- נסיעות לחו"ל – הוצאות אלו לרוב אינן מוכרות במע"מ, אך ניתן להגיש אותן למס הכנסה. כמובן שאותה נסיעה לחו"ל צריכה להיות למטרת ייצור הכנסה. במידה והנסיעה אכן משרתת את העסק, ניתן להגיש את עלות הטיסה, עלות השהיה, השכרת רכב וכו'. יש להתייעץ עם רואה חשבון.
עוסק פטור מול עוסק מורשה – ההבדלים
בשל העובדה שלעוסק פטור אין תיק במע"מ, הוא לא יכול להזדכות על המע"מ בהוצאות שלו.
אם לדוגמא עוסק מורשה בוחן הוצאה בסך 118 ש"ח כולל מע"מ המוכרת במלואה, הוא יזדכה על 18 ש"ח מול מע"מ ויגיש 100 ש"ח כהוצאה מוכרת למס הכנסה.
העוסק הפטור לעומתו, יגיש את כל ה-118 ש"ח למס הכנסה. הוא אמנם לא יכול להזדכות על חלק המע"מ, אך הוא כן יכול לצרף אותו להוצאה ולהגיש אותו למס הכנסה.
הוצאות מוכרות – טבלה מסכמת
לנוחיותכם, סיכמנו את המידע מהמדריך בטבלה לפי תחומים:
תחום |
סוג ההוצאה |
מוכר למס הכנסה |
מוכר למע"מ |
דירה |
הוצאות דיור (ארנונה, חשמל, אינטרנט, ציוד) |
באחוז חלקי (לרוב לפי מספר חדרים) |
באחוז חלקי (כפוף לאותו אחוז של ההוצאה) |
שכירות דירה |
נדיר, רק אם בעל הנכס מפיק חשבונית מס עבור דמי השכירות |
נדיר, רק אם בעל הנכס מפיק חשבונית מס עבור דמי השכירות |
|
סחורה |
רכישת סחורה |
100% מהסחורה שנמכרה באותה שנה |
100% מהסחורה שנמכרה באותה שנה |
הובלת סחורה / משלוחים / אחסון / אריזות |
100% |
100% |
|
ציוד |
ציוד קבוע (למשל: מחשב, מכונת תפירה) |
33.33% לשנה במשך 3 שנים |
100% (זיכוי מלא בשנה בה בוצעה הרכישה) |
ציוד מתכלה (חוטים, ציוד משרדי וכו') |
100% |
100% |
|
ביגוד |
ביגוד ייצוגי (הוצאה מעורבת) |
80% |
0% (אלא אם כן יש לוגו מודפס; אז 100%) |
ביגוד מקצועי מובהק (כמו מדים) |
100% |
100% |
|
שירותים |
שירותים מקצועיים (ייעוץ, עו"ד, הנה"ח וכו') |
100% |
100% |
מאמן אישי / חדר כושר |
לא מוכר (למעט מקרים עסקיים מובהקים) |
לא מוכר (למעט מקרים עסקיים מובהקים) |
|
דירה/ציוד |
ציוד לדירה (מכונת קפה, בר מים וכו') |
לפי אחוז הוצאות הדירה |
לפי אחוז הוצאות הדירה |
משרד |
שכירות משרד |
100% |
100% |
ריהוט למשרד |
לפי תקנות פחת (למשל 6%) |
100% |
|
כיבוד קל (קפה, עוגיות, פירות וירקות) |
80% מההוצאה הכוללת (כולל מע"מ) |
לא מוכר |
|
תקשורת |
טלפון סלולרי (הוצאה מעורבת) |
עד 50% (עם תקרה שנתית 1,200 ₪ כולל פחת) |
66% מהמע"מ |
פחת על טלפון נייד |
50% מהפחת (שליש לשנה), בתוך תקרת 1,200 ₪ |
66% מהמע"מ |
|
טלפון משרדי |
100% |
100% |
|
אינטרנט ביתי |
לפי אחוז הוצאות הדירה |
לפי אחוז הוצאות הדירה |
|
אינטרנט משרדי |
100% |
100% |
|
דואר |
משלוחים, דואר רשום, שליחויות |
100% |
100% |
בולים |
100% |
100% |
|
מחשוב |
מחשבים, מדפסות, ציוד היקפי (רכוש קבוע) |
33.33% לשנה במשך 3 שנים |
100% בשנה הראשונה |
תוכנות |
100% |
100% |
|
רכב / תחבורה |
הוצאות רכב (דלק, ביטוח, טיפולים) |
45% |
66% מהמע"מ (או 25% אם עיקר שימוש פרטי) |
פחת על רכב |
15% לשנה (מוכר בשיעור 45%) |
לא רלוונטי |
|
תחבורה ציבורית |
100% |
100% |
|
פיננסים |
עמלות בנק / סליקה |
100% (לחשבון עסקי בלבד) |
אין מע"מ |
ביטוח |
ביטוחים לעסק |
100% |
לא רלוונטי |
לימודים / ידע |
קורסים, סדנאות, ספרים מקצועיים |
100% (לא להכשרה למקצוע חדש) |
100% |
שיווק |
פרסום (מודעות, פייסבוק, שלטי חוצות וכו') |
100% |
100% |
מתנות ללקוחות |
100% (כמקובל; ניתן להוסיף תקרה אם רלוונטי) |
100% |
|
שכר |
משכורות לעובדים |
100% |
אין מע"מ |
נסיעות לחו"ל |
נסיעות לחו"ל לצורכי עבודה |
מוכר רק כאשר מדובר בנסיעה למטרות עסקיות. |
אין מע"מ |
לסיכום
חשוב מאד להתנהל באופן מסודר בכל הקשור להוצאות מוכרות בעסק, שכן אי הגשת הוצאות לגיטימיות תוריד את הרווחיות נטו של הפעילות העסקית, ומצד שני הגשה שגויה של חשבוניות עשויה ליצור בעיתיות מול רשות המיסים.
הנהלת חשבונות מקצועית ומסודרת מבטיחה שהנושא יטופל על הצד הטוב ביותר.
אנו ממליצים בחום לבצע את הנהלת החשבונות על ידי גורם מקצועי, ואנו מציעים את השירות הזה בעצמינו, כאשר ההתהנהלות היא באמצעות תוכנת סאמיט המאפשרת עבודה דיגיטלית לחלוטין עם פונקציונליות ברמה גבוהה, בעיקר בהקשר של ניהול הוצאות.
במידה ואתם מתלבטים לגבי סוגיה מסוימת בהקשר של הוצאות מוכרות בעסק או הנהלת החשבונות שלכם באופן כללי, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ללא עלות או התחייבות!