הצהרת הון היא תהליך חשוב במערכת המיסים שבו נדרשים אנשים פרטיים וגופים משפטיים להצהיר על רכושם.
המטרה העיקרית של הצהרת הון היא לשקף את יתרת ההון (נכסים בניכוי התחייבויות) של האדם בתאריך מסוים או העסק בפני רשויות המס, וזאת על מנת לצמצם את "הכסף השחור" המתגלגל במדינה ולא משולם בגינו מס.
בפינקה אנו מסייעים במילוי והגשת הצהרות הון עבור לקוחותינו.
מי צריך להגיש הצהרת הון?
החוק בישראל מחייב עצמאים (עוסק פטור, עוסק מורשה) ובעלי שליטה בחברות בע"מ להגיש הצהרת הון ראשונה, בדרך כלל עד שנה ממועד פתיחת התיק במס הכנסה.
כמו כן הצהרת הון שנייה נדרשת על ידי מס הכנסה כל כמה שנים, בממוצע של 5 שנים, תלוי תיק במס הכנסה.
יצויין כי למס הכנסה יש את הזכות לדרוש מהנישום להגיש הצהרת הון מדי שנה.
בנוסף, שכירים שישנו חשד לגבי התנהלותם הפיננסית לעיתים ידרשו בהגשת הצהרת הון.
ישנם קריטריונים נוספים שיכולים לגרור דרישה להצהרת הון, כמו רכישת נכסים או כלי רכב יוקרתיים.
במידה ואדם נדרש בהגשת הצהרת הון, יש לוודא כי הוא עושה זאת תחת פרק הזמן שהוגדר ובאופן מקצועי, על מנת להימנע ממצבים שבהם מס הכנסה יטיל קנסות על איחור בהגשה שעלול אף להוביל לעיקול של חשבון הבנק ונכסים נוספים.
כמו כן הצהרות שיוגשו ללא מתן ביטוי מקצועי ומלא לנתונים בפועל עלול להוביל למצב של הפרשי הון בלתי מוסברים שלפיהם מס הכנסה יקבע על מגיש ההצהרה לשלם מיסים.
דרישה זו חייבת בריביות והפרשי הצמדה וסנקציות נוספות ועלול במקרים חריגים עלול להוביל לחשדות בגין העלמת הכנסות ואף להאשמות פליליות.
הגשת הצהרת הון ראשונה עבור רשות המיסים
הגשת הצהרת ההון הראשונה חשובה מאד מאחר והיא מהווה בסיס להצהרות הון עתידיות.
תהליך הכנת ההצהרה מעט מורכב, במיוחד אם מדובר באדם או עסק שלא הגיש הצהרת הון בעבר.
אלו השלבים העיקריים בהצהרת ההון הראשונה עבור רשות המסים:
איסוף מידע
השלב הראשון הוא לאסוף את כל המידע הרלוונטי אודות הרכוש וההכנסות הנכסים וההתחייבויות, ההכנסות וההוצאות של מגיש ההצהרה.
מידע זה כולל: יתרות בנקים, הלוואות, אישורים על הצהרות הון מחברות ביטוח ובתי השקעות, משכורות, הכנסות מעסקים, הכנסות מהשקעות, נדל"ן, ניירות ערך ועוד.
מילוי טופס ההצהרה הראשוני
עם כל המידע הנדרש ביד, עליך למלא את טופס ההצהרה הראשוני של הרשות המסים (1219).
הגשת הטופס לרשות המסים
לאחר מילוי הטופס, עליך להגיש אותו למס הכנסה.
ניתן לעשות זאת באמצעות מערכת האינטרנט של הרשות המסים או אצל פקיד השומה במשרדי מס הכנסה.
אימות ועיבוד
לאחר הגשת הטופס, רשות המסים תבצע אימות ועיבוד של המידע שהוזן.
במקרים של הפרשי הון בלתי מוסברים או מידע לא ברור ומאומת ע"י אסמכתאות, מס הכנסה רשאי לדרוש לקבל מידע והסברים נוספים.
טופס הצהרת הון 1219
טופס 1219 הוא הטופס הבסיסי שיש למלא בהגשת הצהרת הון בישראל.
הטופס מכיל מידע על הרכוש והפיננסיים של המגיש.
השדות העיקריים בטופס 1219
פרטי המגיש: פרטים אישיים של המגיש, כולל שם מלא, מספר תעודת זהות, כתובת ופרטים נוספים.
חשבונות בנק: אישורי יתרה על עו"ש, פקדונות, חסכון ותיקי ניירות ערך/
נדל"ן: פרטים על נכסי הנדל"ן שברשות המגיש, כולל כתובת, סוג הנכס, ערך וכו'. כמו כן יש להצהיר על תכולת בית בעלת ערך.
ניירות ערך: נתונים על ניירות הערך שברשות המגיש, כולל מניות, תעודות סל, קרנות נאמנות וכו'.
התחייבויות וזכאים: נתונים על הלוואות, חובות לספקים ורשויות המס, כרטיסי אשראי וכו'
הפרשי הון בלתי מוסברים
אחד השימושים העיקריים של הצהרות ההון עבור רשות המיסים, הוא בדיקה של הפרש הון בלתי מוסבר.
מס הכנסה יבדוק את ההבדל בין הצהרת הון אחת להצהרת הון שבאה אחריה, ובמידה וההון של האדם גדל או לא השתנה, מס הכנסה יוודא כי הנתונים עומדים בתיאום עם דיווח ההכנסות שלו במשך השנים שעברו בין שתי הצהרות ההון.
במידה וההון גדל והדבר אינו מגובה בדיווח הכנסות במשך השנים, יש לספק הסבר לרשות המיסים על מקור גדילת ההון (לדוגמה – מתנה מההורים) על מנת למנוע סנקציות.
הגשת הצהרת ההון ע"י רואה חשבון מקצועי בפינקה
אנו ממליצים להיעזר ברואה חשבון בהגשת הצהרת ההון, במיוחד כאשר מדובר בהצהרת הון ראשונה.
בפינקה אנו מסייעים לעצמאים ובעלי שליטה למלא ולהגיש הצהרת הון במקצועיות, ובכך למנוע בעיות עתידיות.
אנו מבינים לעומק את תהליך ההגשה אחת לכמה שנים ואת המשמעויות העתידיות שלה, ואנו מלווים אתכם עם ייעוץ מקדים בנוגע להצהרה, מילוי הטפסים וההגשה לרשויות המיסים, וכל זאת עם שירות אישי ויחסי אנוש מצוינים.
אנו יודעים לזהות מראש הפרשי הון בלתי מוסברים שנובעים מהשוואת שתי הצהרות הון, ודואגים לספק את ההסבר מראש.
במידה ונדרשתם בהגשת ההצהרה, השאירו פרטים או צרו קשר עוד היום!